آکوپانچر  طب سوزنی شاهین شهر اصفهان

لیزر درمانی فیزیوتراپی شاهین شهر اصفهان

درای نیدلینگ شاهین شهر و اصفهان

laser acupuncture

فیزیوتراپی میلاد شاهین شهر (خلیلی) با تخصص در طب سوزنی لیزری ، آکوپانکچر  آماده ارائه این خدمات به شما عزیزان می باشد. 09227326374

آکوپانکچر  طب سوزنی لیزری در فیزیوتراپی  شاهین شهر و اصفهان

طب سوزنی فیزیوتراپی بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان8B

طب سوزنی در فیزیوتراپی

طب سوزنی یکی از قدیمی ترین روش های درمانی است که با فرو کردن سوزن های مخصوص در نقاط خاصی از بدن دردها را کنترل و بسیاری از بیماری ها را درمان میکنند به این روش آکوپانکچر میگویند؛ اساس این طب بر پایه واکنش های سیستم سمپاتیک و پاراسمپاتیک است که در نتیجه فرو کردن سوزن ها در بدن بوجود می آید.

لیزر درمانی فیزیوتراپی

کلمه laser  به معنی نور تقویت شده توسط گسیل القایی تابش میباشد. امروزه در حیطه درمانی فیزیوتراپی از لیزر بطور گسترده ای استفاده میشود. این موج در طیف وسیعی از آسیبهای سیستم اسکلتی عضلانی انسان بکار میروند. نزدیک به نیم قرن از بکارگیری لیزر در درمانهای پزشکی میگذرد و هم اکنون این موج در بسیاری از شاخه های پزشکی، درمانی و زیبایی بکار میرود. برای اثربخشی لیزر مکانیسمهای متعددی عنوان شده است که در زیر به آنها اشاره خواهیم کرد.

لیزر اكوپانكچر چیست؟

تحریك نقاط طب سوزنی با روشهای مختلفی امكان‌پذیر می‌باشد. این روشها شامل سوزنهای طب‌سوزنی ، الكترواكوپانكچر، طب فشاری، بادكش و لیزر می‌باشند. در لیزر اكوپانكچر برای تحریك نقاط طب‌سوزنی از لیزر به جای سوزن استفاده می‌شود. علت مناسب بودن این جایگزینی مربوط به ماهیت لیزر است كه به خط مستقیم حركت میكند.

آکوپانکچر  طب سوزنی لیزری در فیزیوتراپی شاهین شهر و اصفهان

مکانیسم اثرگذاری لیزر

لیزر بطور مشخصی فعالیت میتوکندری سلول را افزایش میدهد. بنظر میرسد عامل اصلی درمان، جابجایی یون کلسیم از روی غشای سلول باشد، متعاقب آن فرآیندی شکل میگیرد که موجب از سرگیری فعالیت طبیعی سلول آسیب دیده میشود.

ماکروفاژها که نقش مهمی در کنترل واکنشهای التهابی دارند توسط پرتوهای لیزر تحت تاثیر قرار میگیرند. طول موج خاصی از لیزر موجب تشویق ماکروفاژها برای آزاد سازی فاکتورهای تحریک کننده جهت تکثیر سلولهای فیبروبلاست میگردد.

اثر دیگر لیزر ناشی از ماهیت فتوبیولوژیکی آن است. سلولهای مختلف بدن دارای گیرنده های مختلف نوری در غشای خود هستند. تحقیقات نشان داده اند که نور قرمز توسط سیتوکروم در میتوکندری سلول جذب میشود. تمام سلولها دارای سیتوکروم بوده و بنابراین تمام آنها توسط نور قرمز تحریک میشوند. این حالت احتمالا نفوذپذیری غشای سلول را تحت تاثیر قرار میدهد. بدین ترتیب برخلاف آنچه که درباره اولتراسوند آوردیم، لیزر غشای سلولی را از داخل متاثر میکند. لیزر بطور مشخصی فعالیت میتوکندری سلول را افزایش میدهد. سرعت ترمیم عصبی را افزایش داده و پاسخ های ایمونولوژیک را بهبود می بخشد.

نوع دیگری از سوزن گذاری برای درمان گرفتگی های عضلانی و دردهای مفاصل وارد حیطه درمان فیزیوتراپی شده که به آن سوزن خشک یاDry needling  گفته میشود.

آکوپانکچر  طب سوزنی لیزری  شاهین شهر و اصفهان

با وجود اینکه در هر روش از سوزن های مشابهی استفاده میشود اما مکانیسم اثر، تکنیک و محل درج سوزن ها کاملاً متفاوت است ، ترکیب هر دو روش با یکدیگر نتایج بهتری در درمان دارد.

آکوپانکچر  طب سوزنی لیزری در فیزیوتراپی  شاهین شهر و اصفهان

در رابطه با تأثیر لیزر در تحریك نقاط طب‌سوزنی نظرات متفاوتی بیان شده است ولی آنچه مسلم است این است كه گرفتن تأثیر مثبت از این روش رابطه مستقیم با دانش ما در رابطه با لیزر و شناخت صحیح آن، بكارگیری و انتخاب لیزر مناسب از نظر طول موج، توان و تكنیك صحیح در كار دارد. متأسفانه اغلب لیزرهایی كه فیزیوتراپیست ها استفاده می‌كنند از توان مناسب و طول موج موثر برخوردار نیستند برای همین نیز در مقایسه با سوزن تأثیر كمتر و ضعیف‌تری دارد.

طب سوزنی آکوپانچر لیزری شاهین شهر و اصفهان

عارضه های قابل درمان با این روش:

دردهای پس از جراحی

کم خوابی و پر خوابی

مشکلات آلرژیک و حالت تهوع

مشکلات اعصاب ودردهای میگرنی، افسردگی، فلج عضلات صورت و اندام ها.

بیماریهای داخلی مثل چربی کبد، بیماری های قلبی و گوارشی، کولیک صفراوی.

مشکلات عضلانی استخوانی مانند دردهای گردن،کمر،شانه ، زانو و سایر مفاصل بدن.

از مزایای لیزر اكوپانكچر می‌توان به موارد زیر اشاره كرد:

این روش بدون درد، بدون تروما، بدون ایجاد استرس در بیمار بخصوص كودكان ، بدون عارضه و احتمال ایجاد عفونت و ترس از انتقال بیماریها و با تأثیرات مناسب و قابل قبول در حد سوزن می‌باشد. البته با توجه به اینكه در این روش محدودیت‌های كاربرد سوزن وجود ندارد گاهاً می‌توان در كنترل مشكلات بیمار سریعتر به نتیجه رسید.

با شناخت كامل لیزر می‌توان از این تكنولوژی مدرن در كنار طب سوزنی سنتی پنج هزار ساله به خوبی بهره برد.

-روش آکوپانکچر سوزش خفیفی دارد که پس از چند ثانیه برطرف میشود ولی روش سوزن خشک واکنش سریع عضله معمولاً دردناک است، البته میزان مهارت ،دقت و چگونگی درج سوزن توسط فیزیوتراپیست در کاهش میزان درد موثر است اما در کل هر دو روش درمان کاملا مفید ، مطمئن و بی خطر هستند.