درد دنبالچه

blog 05 1140x600

درد استخوان دنبالچه یک عارضه نسبتا نادر است که به خوبی شناخته نشده است، درد دائمی در انتهای ستون فقرات که ضمن نشستن و هنگام بلند شدن

فیزیوتراپی درد دنبالچه

درد استخوان دنبالچه Tailbone Pain (Coccydynia)

Coccydynia یا درد استخوان دنبالچه tailbone pain یک عارضه نسبتا نادر است که به خوبی شناخته نشده است. درد دائمی در انتهای ستون فقرات (استخوان دنبالچه)  که ضمن نشستن و هنگام بلند شدن تشدید می شود علامت اولیه و اصلی این بیماری است . کوکسی دینیا در زنان نسبت به مردان شایع تر است . کوکسی دینیا غالبا به دنبال ترومای موضعی (افتادن) ، حاملگی یا زایمان اتفاق می افتد . در موارد نادر ممکن است تومور یا عفونت موجب بروز درد در ناحیه استخوان دنبالچه شود . درمانهای محافظه کارانه Conservative Treatments غالبا برای کنترل درد بیمار کافی هستند. در موارد نادری که درمانهای غیرتهاجمی و محافظه کارانه جوابگوی کاهش درد بیمار نباشد برداشتن استخوان دنبالچه با جراحی یک گزینه درمانی است.

علل ایجاد کوکسی دینیا

استخوان دنبالچه coccyx انتهائی ترین قسمت ستون فقرات است . استخوان دنبالچه شبیه مانده یک دم است (از اینرو به آن tailbone اطلاق می شود .) استخوان دنبالچه از چهار (یا بیشتر) استخوان کوچک به هم جوش خورده تشکیل شده است . این استخوان توسط بقایای یک دیسک به استخوان خاجی مفصل شده است . همچنین این استخوان توسط لیگامان به استخوان ساکروم اتصال یافته است . (شکل یک)
مشخص نیست کدام قسمت از استخوان موجب درد می شود . هم بقایای دیسک و هم لیگامانها می توانند موجب درد استخوان دنبالچه شوند . در موارد بسیار نادر تومور استخوان یا بافت نرم می تواند موجب بروز درد استخوان و ایجاد کوکسی دینیا شود .
کوکسی دینیا به طور مشخصی در خانمها شایعتر است .

شیوع کوکسی دینیا در خانمها به دلایل زیر است :

-    استخوان دنبالچه در خانمها چرخیده است و روی آن به طرف عقب است لذا بیشتر در معرض تروما قرار دارد.
-    خانمها لگن پهنتری نسبت به آقایان دارند . لذا هنگام نشستن فشار علاوه بر برجستگی های ایسکیال روی استخوان دنبالچه نیز وجود دارد . در آقایان هنگام نشستن فشار فقط روی برجستگی های ایسکیال وجود دارد .
-    حاملگی و زایمان از اصلی ترین عوامل ایجاد کوکسی دینیا است .

شایعترین عوامل ایجاد کوکسی دینیا عبارتند از :

-    افتادن روی استخوان دنبالچه می تواند موجب التهاب لیگامانها یا آسیب استخوان دنبالچه و ایجاد درد در این ناحیه شود.
-    در ماههای آخر بارداری یا در هنگام زایمان و خروج نوزاد سر بچه روی استخوان دنبالچه سوار می شود . آسیب لیگامانها یا استخوان در این شرایط می تواند منجر به درد ناحیه و ایجاد علائم کوکسی دینیا گردد .